BONDA

BONDA

21 May 2014

sabar itu pahit


Salam pagi..hari ni sesaja nak berceloteh tentang perasaan..sabar, penyanyang, rajin, amanah,tekun bla bla bla …semua la yang berkaitan dan seangkatan dengan nya..nak nak pulak dlm alam rumah tangga..suma perasaan dan perbuatan positif yang perlu menjadi teras utama.. x bermaksud aku ni positif 24 jam..kadang2 tersasul dan lalai jugak..ya la kan, kita ni manusia, x lepas dari aura2 negativ..

Pada aku kalau dah melayari alam rumah tangga ni, x da apa yang perlu diperbesarkan hanya berdasarkan suma bnda2 yang positif sahaja..tapi palinggg perlu ialah SABAR..mmg mudah untuk bersabar dan semua orang mampu bersabar tapi sampai ketahap mana kesabaran itu, itu plg penting..ada org yang sabaq ala2 kadar ja..ada yang sabar mmg betul2 sabaq punya niii.. org cuba nak goyah pun dah x mampu ..tapi mungkin hanya beberapa kerat ja la kot org mcm ni..

Pernah dgr ceramah sorang ustazah ni, tp masa tu aku kecik lagi la..ustzah tu cakap ‘dlm umh tangga ni mmg kena sabar banyak, bukan sbr sikit tapi sabaq yang sangattt banyak, katanya lagi, kalu dah ditakdir kan kita ni dapat suami yang pe'el jenis x suka tutup balik penutup ubat gigi (sedangkan kita ni jenis yang salu nak kan kesempurnaan dan kebersihan), x da salahnya kita tolong tutup kan balik penutup tu..bkn keja berat pun..bila masuk lagi dalam bath room tgk2 penutup tu dok terbuka lagi, kita pun tolong la tutup lagi..x penat malah dapat pahala lagi .ulang ja la bnda yang sama selama 40 tahun tanpa jemu kerana itulah hobi si suami sbnrnya.’’..pendek kata , jangan sekali2 bebel tentang perangai suami , apa yang mampu kita sabaq, kita terus kan bersabar selagi ia x bercanggah dgn tuntutan agama islam..cewahh bebel plak aku ni..x bagi org bebel kat suami, tapi bebel kat blog boleyyy jaaa hhehe..

Tapi org zaman sekarang bila dah terdedah dgn pemakanan itu ini, environment dah lain, tambah plak dgn serangan dari social media, sabaq tu mcm angin ja…sat sat boleh la sabaq, kalau dah lama sabaq tu boleh jadi bom kot rasanya.kita cuba bersabaq tapi buka ja facebook, mcm ni ceritanya, itu sebenarnya, ini puncanya,,,,,last2 semua berterabur, tuan ke mana sabaq pun tah kemana..
dan kita sendiri tak tau sejauh mana org boleh bersabaq dgn kita, dan org lain pun x tau yg kita pun tgh bersabar dgn depa

Apa aku bebel ni sbnrnya??

No comments: