BONDA

BONDA

03 June 2014

kampung kandis mukim pering, 06100 kodiang kedah

huhuhu ni la tempat kami suka mancing dedulu..Allah, rindunya lahaiiii
langkah ja sungai ni jumpala jalan @ lorong Tanah merah ke umh kawan aku..saidatul namanya
jauh beza perubahan..18 tahun x jejak kaki kat sini, sumpah aku x cam


ni jalan belakang nk ke bendang..cantik bukit tu kan
kalau ada wedding day area sini, pengantin mesti outdoor shoot kat sini
musim menanam sekarang..ilang tensen bila tgk kehijauan kat sini..dulu salu gak amik upah tanam tembakau lepas musim menuai..dulu2 lps musim menuai, petani akan tanam tembakau sbg tanaman selingan..skrg ni mmg payah la nak cari sbb lps tuai ja tnm padi  balik, tuai lagi dan tanam padi semula..dapat la upah sikit2, padahal dapat duit bukan enjoy sgt  pun, buat beli roti canai ja..dulu roti canai sebijik 4 kupang ja ..klu kuah tambah cabai lebih tu kena tambah sekupang, so jadila sebijik 5 kupang. dan dulu klu lps tanam tembakau mesti tuan Tanah tu jamu kuih, kuih tu aku suka sampai sekarang,kuih apa tu??of coz la kuih dangai. kuih yang 100% daripada gula dan kelapa parut.


ni area blkg umh cah..aku x tau nama penuh dia, siti aishah kot.. dulu2 asik panggil CAH ja la..skrg dah jadi tukang jahit yang Berjaya dah..ank pun dah 3 kot
dulu2 lps main sungai kmi terjun bendang ni..rosakkan ank padi org hahah..jahat kan
7 tahun aku menetap disini.lps balik sekolah, londeh baju sekolah terus g umh kawan.,main ja apa yang ada.kdg2 x sempat nk g umh kawan, kawan yang mai umh aku dulu. dulu g umh min...'min.. min.. min.. jom la main'..sekali mak min yg kuar..mak dia cakap 'min lena la'... ok x pa, kmi pun gerak g umh org len plak hehehhe




wad siam di padang sera, siputeh...kawan2 aku dulu mmg ramai la siam..yg aku igt sampai sekarang, vittaya, nalini, sarojini.tapi kan sarojini kwn aku ni dah meninggal msa aku darjah 3. dah dua hari dia x mai kelas, upanya dia tenat, esok tu dgr2 dia  passed away
haaaa pic yg paling2 aku tunggu untuk aku komen. sekolah nih la yg byk bg kngn. dulu klu rajin , g sekolah jalan kaki ja..klu mls sikit g naik gerek ja. klu ada KO - K tuh mmg naik gerek ja la. tapi transport yang utama ada lah van pakcik ramli. dulu klu naik van ni mesti pilih tmpat yang cun cun ja sbb sng nk turun. pastu klu waktu balik, loceng berbunyi kringggggggg aku pun gedebuk gedebak gedebuk gedebak lari kuar kelas n trus g serbu van pakcik ramli. dia ada dua bijik van, satu yg buruk sikit. satu lagi yang ala2 baru beli. klu dari jauh nmpk p.cik ramli bawa van baru mmg aku senyum ja la sbb selesa la sikit kan. bsr pun besar. dulu tambang murah ja, pegi balik rm 0.40 ja..la ni tak tau la bopa harganya. umh x la jauh mana tapi klu jalan tuh berasa gak la, tp sbb jln ramai2 dgn kwn2 mmg x rasa la pnt tu..tp peluh mmg nmpk ler ..basah abih baju kat blkg. klu dulu balik sekolah ja klu ada free time, mesti kmi g meronda kat makam puteri lindungan bulan. tempat makam penuh sejarah, puteri yang dikatakan berdarah putih. aritu telupa nk g meronda kat area makam ni..syg tul la
rasa mcm nak pindah balik ke sini balik


ni jln nk sampai ke umh lama aku ..dulu jln raya ni dua line ja..sekarang ni mak aiiiii ada 4 line dan ada devider di tgh2, supa highway la.perubahan kat sini usah cakap la, pada aku mmg berubah 200% kot..kedai runcit yang ala2 kampong dulu pun skrg dah tukar jd mini market, yg pastinya x tau owner yang sama ka x, sbb tuan kedai runcit yang dulu tu dah arwah dah pun.klu betul owner dari keturunan yang sama, mungkin arwah m.cik besah tu dah wasiatkan kedai tu pada ank2 dia
ni la min dan mak dia a.k.a  ngah bun..tp dengan pengantin x sempat jumpa..ezzaty mohon ampun x sempat tunggu kamu balik dari mekap kat butik sbb ank dah teringin sgt2 nk g meronda.so plan nk g kenduri tgk pengantin tp x sempat tgk pengantin, acanerr tu arrr. sebenonya, min ni sama umo dgn aku, cantikkan dia. pada aku dia sangat lah cantek bangetttt. jauh beza dgn rupa aku, klu org x tau org igt aku nih dah 3+, dan klu cakap aku sama umo dgn min pun kompom org gelak ja kot..dia kawen tahun lps, ank baru sorang. tapi masa di kawen aku x join pun sbb aku pun dlm pantang masa tuh. dan pada masa ni, ank dia genap2 ja umo 45 hari. kira macam kenduri kawen ezzaty ni sbg tanda celebration min lps pantang la kan kan min kan
ank min ni letih sgt, tido ja keja dia


heran, napa ada ruang kosong plak diantara aku n min hehheheh. dulu kmi ni lps main ja wajib gaduh, pastu baik balik, pastu gaduh lagi..budak2,.... besa la kan sementara nak tunggu matang
kediaman aku dulu.dulu luas tau kawasan umh ni,skrg aku pun x pasti kenapa nmpk sempit sikit. dulu mmg lain, dulu umh dua tingkat, atas kayu, bawah batu. kat depan laman tuh plak ptg2 ada org main sepak takraw. umh nih jugak la segala kngn yg wujud, abah excident dpn umh ni, pakcik pun excident kat umh ni jugak. yg syok nya depa excident bukan dengan kenderaan sendiri tp sumanya pinjam moto org kg. dan org2 di sini sgt lah mesra dan baik budinya. berbudi x minta di balas..moga Allah yang balas jasa kalian. kat kg kandis dulu mmg ada la 2-3 org gila yang suka lalu lalang, yg aku igt namanya man, kop dan mail..jahatnya aku..nak kata gila, bukan gila la tapi mungkin ada gangguan mental @ kemurungan. bila tgh main dpn umh tu , nmpk ja salah sorang dari depa lalu mmg trus g tutup pagar la. tu pun klu perasan dari jauh, klu depa dah sampai dekat dgn kmi, mmg semua celapak lari naik atas umh la jawabnya.

No comments: