BONDA

BONDA

01 October 2013

yeah i'm back to skul of chemical eng.


Hehehehheh at last, aku kembali dalam dunia perkeranian..alhamdulllah..sepanjang 3 bln bercuti mcm2 benda yang aku hadapi..dugaan kan, betul, tuhan x kan uji kalau kita x mampu nk menggalas nya..alhamdulillah sekali lagi sebab aku mampu menghadapi liku2 gelora dgn tenang walaupun x la setenang air di kali..chewaah mcm poem plak ek..

 Perjalanan 3 bulan pada kali ni mmg sangat menguji, sehari sebelum bersalin, aku menerima berita kematian abah aku dengan hati yg gundah..tp still leh terima hakikat sebab sblm tu seminggu abah di ICU hosp. kulim..so masa tuh aku dah pasrah..mana dgn nk fikir nk besalin lg, sepanjang seminggu ulangalik ke hosp tuh pun aku mmg dah get ready tuk besalin dah sbb mmg dah sampi due pun..

Ooo telupa nak cakap yang abah masuk hosp masa hari ibu, At last. Pada tanggal 16 mei iaitu hari guru, abah menghembuskan nafas yang terakhir..sedih mmg sedih sbb x dpt tgk abah buat kali terakhir..kebetulan ari tuh aku mmg kena cek perut tuk kali terakhir, balik dari klinik terus ke hosp..on the way nk g hosp, dpt msj yg abah dah x da..

Jenazah dikebumikan di sik, kedah..permintaan abah sebelum dia meninggal.terima kasih pada staf USM yang sudi meluangkan masa dtg menziarah. Selesai suma urusan, aku terpaksa balik ke Bandar baru sbb anak2 aku tinggal kat pengasuh..sengaja tinggal sbb klu nk heret g kubur kang mcm2 hal plak jd nnt.maklumla budak2 ni, nk teberak la, nk susu la, nk minum la, segala bagai la..

Esok hari nya lps smyg subuh, dah turun tanda tuk bersalin..terbantut niat nk mik ank2 dari umh pengasuh sbb smlm smpi di Bandar baru pun dah tgh mlm.so mls nk kaco diorang tido. Tp sebelum pegi ke hosp p.buntaq, sempat lg ajk si suami melantak nasik lemak, bihun goreng n suma yg boleh di makan sbb tkut nnt x da kudrat nk besalin kan..boleh gitu??

Sampi di hosp PB, bukaan baru 1 @ 2 cm kot, sakit plak dah mula dtg sikit n air ketuban dah makin turun sikit demi sikit..doc bg tempoh klu stil air ketuban turun tp bukaan tetap 1@ 2 cm, maka aku akan diterbangkan ke hosp tepeng dengan ambulans pada pukul 7 mlm…x da cpt x da kurang, tepat kul 7 aku naik ambulan..waktu melawat ptg tu smpt la husband ank2 g melawat aku, mak sedara, ipar duai n mentua pun mai melawat..opismate yg sudi datang pun aku ucapkan brillians thanks.

Ne no ne no ne no ne no ambulan pun berbunyi tuk bawa aku ke tepeng, sampi ja kat sana terus masuk wad kelas 3 sbb kelas 2 penuh, nak masuk kelas 1 mmg kirim slm la sbb gred jwtn pun rendah ja kat usm nih hihihii..nurse asik datang semak contraction, katanya klu x sakit juga, mlm ni aku dah kena stat  posa n pg sok kena opret sbb no choice dh..air ketuban dah kering, takut  effect pada baby lak nnt kang..dan dan dan doc paksa aku soh ikat rahim terus esok lps opret tp aku x setuju..dia kata nak x nak kena ikat sbb aku kan setahun sorang besalin, dlm ati aku doa bg la aku sakit n besalin mlm nih gak..
alhamdulillah, sakit mula datang dan sakit sakit sakit ja keja perut ni, mcm na aku leh x perasan yg tuh sakit tanda nak besalin, aku igt sakit perut sbb nk membuang ..teruk tul kan aku ni, ank nk masuk 4 pun masih lagi bongok bab sakit contraction ni..cek ja bukaan tub tub don kata dah 7 cm,,trus masuk labour room..yang paling best nak tau x apa??? yg paling best , aku g hosp lgsg x bawa pemeps, kain lmpin n brg2 bby..ada tp dlm bonet keta..so masa nk masuk labour room tuh kena call husband minta dia datang, 1 hal plak laki aku tido mati..call lgsg x berhangkat..hangin haku...last2 kak ipaq aku yg jadi mangsa..aku msj kak ipar n minta dia g cari laki aku kat umah...seb bek umh dekat tp naya la sbb pukul 2pagi kot masa tuh..
 
dan pukul 3 pg kot aku  pun bersalin, alhamdulillah berkat doa dan hikmah Allah, aku besalin tanpa koyak dan jahit..yuhuuuuuuuuuuuuuuuu..keluar dari labour room merata2 aku msj kat member2 psl kelahiran bby boy seberat 3.34 kg bernama mohamad adlan bin mohamad norshafari..
weyyyy letihh la nk menaip...nanti sambung ekkkk

No comments: