BONDA

BONDA

23 July 2012

RAMADHAN 2012

Harini dah 3 Ramadhan, bulan penuh kemuliaan, bulan 1000 sujud, bulan sejuta syahadah..alhamdulillah masih berkesempatan untuk bernafas di bumi Allah ini…bila di banci semula kehidupan aku tahun demi tahun, stp tahun mst ada tambahan seorang ahli keluarga, Alhamdulillah dgn anugerah cahaya mata yang terindah ini…


DAN…..


seperti yang dinyatakan, tahun ini pun ada tambahan seorang lagi ahli baru, Hani Nurzana…dan tahun ini juga ada perubahan dalam karier suami aku..dia mula keja shift pg, ptg dan mlm..bg aku yang pernah ditinggalkan sebagaimana mula2 kawen dulu mmg tiada masalah sgt tuk survive sepanjang suami aku kuar bekerja , 2 hari pergi dan 2 hari cuti…


DAN….


Lahirnya Hani, maka  tamatlah pembayaran loan aku dgn bank rakyat, ye ye masuk balik la duit gaji aku RM600…maka dengan ini dalam payslip aku kembali ke gaji bersih la setelah 4 tahun asik dgn potongan gaji ja…sengkek weyyy sepanjang 4 tahun yg lps.


DAN…….


tahun ini juga ada perubahan pengangkutan, kami dh niat nk amik keta baru bila ahli keluarga bertambah..so Alhamdulillah wujud lah ALZA 1.5 PKQ 7821 kale grey slps lahirnya Hani..syukur, syukur gak sbb gaji aku tinggal negative (deficit) lps tolak segala bagai perbelanjaan..keta wira aeroback ksygn suami aku tu plak jadi second car...


DAN…..


tahun nih pun suami ada plan tuk cari pendapatan lebih, dia nekad tuk sewa tapak di bazaar Ramadan, Alhamdulillah setakat ini..rezeki..rezeki..katanya lps raya ni nk pergi bercuti, bila ditanya psl modal perjalanan, dia kata ‘dari untung meniaga’..aku hanya senyum ja dgn smgt yg dia ada.. dia dgn jayanya menjual laicikang dan kurma2 dan kak ipar aku plak jual fruit tart, cheese tart, apom polkadot..betul seperti kata ustaz IIlias, rezeki di bulan yg  mulia ini, Allah bukakan pada semua insan..yang beriman, yang x beriman, yang beragama, yang x beragama, yang patuh dan yg ingkar…sedangkan cina yg jual ais batu pun x sbr menunggu bulan ramadhan, untung berlipat kali ganda katanya…

DAN....

dah byk tahun aku x merasai tarawikh…seingat aku  last aku join terawikh pada tahun 2008, masa tuh aku dah kwen dan tgh peknen kat adli, lg pun aku dok kat penang sorang2, suami di putrajaya..tetapi….setelah kuarnya ADLI, dah ahli ahli keluarga yg lain, tiada lg terawikh dlm hidupku,,insyaallah, tunggu ank2 besar sikit aku akn sambung balik terawikh..aminnn….

No comments: