BONDA

BONDA

25 September 2014

dulu lain sekarang lain


Sian dgn anak4 aku.hidup x la ssh mana, kaya pun x la kaya mana..alhamdulillah cukup makan pakai..sian sbb aku ni garang sgt kot.slp ckt nk marah, kdg2 naik tgn jugak.bila pk2 balik, betul la...seingat2 aku dulu arwah mak dulu garang macam aku la.anak2 suma takut.klu abah lg la suma takut.takut sungguh ..tp ank2 takut tu la yg buat ank2 respect n hormat mak pak..macam zaman skrg ada stgh  mak ayah yg tkut dgn ank2..Allah, mohon jauhkan kami dr sifat2 ini.dulu cara membesarkan ank2 x sama.jauh beza dgn zaman skrg.dlu klu cikgu mnta parent mai skolah tuk meteng PIBG ,kami anak2 x ksh pun mak ayah boleh dtg ka x sbb memahami keadaan.x penah merap pujuk bagai nak rak sbb dah tau at last penampo yg kami dapat... sbb dulu majoriti mak masing keja surirumah..ayh sorang ja kja tanggung kita anak beranak.so klu cikgu jmput ke PIBG tu mmg paham la sbb mak x leh dtg sbb ada adik2 yg masih kecik, ayah plak sibuk.tp aku tgk zmn skrg mmg 200% tebalik..mak pak plak ssh hti klu x dpt join majlis anjuran sekolah.konon takut anak kecik ati, malu dgn kwn2 sbb parent diorang suma nya hadir.anak plak kompom tarik muka muncung 14inci klu mak pak x hadir.aku x kata kt org lain, aku ni mengutuk diri sndiri juga sbnrnya.ank aku baru pra skolah kot tp dh mula protes.seingat2 dulu klu ada syarikt buku mai juai buku kat kantin sekolah,diorang msti bg list buku (checklist) pd stp murid konon untuk di bawa balik tunjuk kat parent n thick ja nak beli buku mnaa.dan stp klai dapat list tu kami anak2 golongan sederhana ni setakat boleh baca dari atas ke bawah ja la senarai buku yg akan dijual .nak bawa balik tunjuk kat mak pak mmg awal2 dah tau jawapannya..xda duit mak ckp.x yah la beli, kalau nak baca jugak g la pnjm kat lbrary.sedih kan..x macam bdk skrg, dpt ja list tu mmg tandakan siap2 nak buku yg mana.balik umah just suruh mak jumlahkan harga n minta duit..on de sport dpt duit sbb skrg taraf hidup tinggi.semua mampu.golongan sederhana skrg ibarat org kaya pada zaman dulu2.

No comments: