BONDA

BONDA

08 September 2014

BUDAK DULU VS BUDAK SEKARANG

Budak2 Dedulu mesti ada buku biodata.bdk skrg x pasti la mcm na.klu dulu, ujg tahun ja mesti buku biodata bertukar tgn.jenuh nk nulih lahaiiii.nama penuh, hobi , cita2 , alamat dsb....mai tang cita2 tu yg membuatkan aku nak menulis ni..dulu kecik2, tanya la budak mana pun, termasuk lah hakuuuu ni kan mesti suma pakat nak jd cikgu, doktor, polis,peguam.itu ja la cita2 yg kami dok target.ya la, zmn dulu mana nak ada profision penganalisis IT, politician, businesman..mungkin ada tp kecenderungan ke arah itu agak  kurang la.yg dok nmpk polis ckgu peguam hihii.aku ni sebenarnya bila mai bsr ni  teringin plak nk jd wartawan aka pemberita.knapa arr? Sbb aku suka bergosip n kritik org kot.tp kalau la aku ni betul2 jd wartawan, mungkin aku ditugaskan di unit hiburan kot.sesuai dgn aku yg bz body ni hiihi.bla msa berganti masa,abad berganti abad,zaman beralih zaman,tahun bersilih ganti,aku mmg x sangka teknologi skrg mmg canggih 100% perubahan melanda..sbb tu dlu kami ni dok taget cikgu polis peguam.makin lma makin byk profision yg berkembang selaras dgn zmn.skrg zmn it, zmn teknologi..semua di hujung jari.dh byk job, bisnes online, komputer enginer, enginer software, jual software itu software ini.. berkerja dari rumah tp mampu menjana income masyukkk.klu dulu org jd cikgu sbb mmg mnt mendalam tp xmn skrg aku tgk byk yg jd cikgu hanya sekadar untuk 'mewujudkan kerjaya' semata2 nak elaj dr menganggur.tp ampun maaf dipinta x semua org mcm tu, ada jugak org zmn skrg yg mmg mnt jd cikgu.yg aku nk cerita ni psl yg x mnt nk jd cikgu tp apply juga sbb x nak tnm anggur blkg umh.sbb tu pengajaran dan pembelajaran x 100% yg sampi ke murid sbb tiada penghayatan.ajar sekadar ada semata2 cukup kan silibus.bdk2 skrg pun bkn mcm dulu, dulu klu homework byk, pulun buat sampi siap tkut cikgu rotan.tp skrg, asal homework byk mesti report parent ckp cikgu denda..cikgu x ajr lgsg dlm kls tp bg homework byk bergunung ganang..mak pak pun start enjin keta g serbu cikgu.klu dia rajin cikit dia mesti sangup dpn bilik cikgu besar

No comments: