BONDA

BONDA

21 August 2014

menantu vs mertua?????


Dulu dulu masa zaman sekolah ( jiwa tgh galak2 remaja giteww)..bila bercakap n bersembang dgn geng2 psl kawen mestiiiiiiiiiii risau..sbb apa sbb takut dapat mentua yang x sebulu, dpt ipar duai yang x sporting..cukup risau klu pikir bab ni.nak nak plak klu tertonton drama @ pilem yang kisahnya berteraskan menantu hantu dan mentua haprak..auihhhhhhh gayat ja rasa nk kawen.pastu ada plak kawan2 yang dah ada kakak ipar, diorang mesti crita:


 ' ehhh tau x, kak ipar aku kan masak nasik pun hangit"....


" Haaaa nak tau x, bini abg aku tu x penah tunjuk muka kat dapur, asik teperap dlm blik ja"...


" Mak aku kan cukupppp meluat dgn menantu pompuan dia yang sorang ni sbb dah la muka x cantik,perangai pun x cantik"....


emmm mcm2 komplen yang aku dgr dr pihak adik ipar  pompuan kpd si menantu...rasa mcm x adil pada mereka bila cerita asik di canang ke merata2 alam.. mgkn aku rasa x adil sbb aku pun pompuan..satu hari nnt aku pun akan kawen (tupun klu laku la, tapi harap2 laku lerrr sbb manis tu ada walopun rupa ku hancusss) aku akan ada mentua, akan ada adik / kakak ipar pompuan..dr sudut apakah aku akan diadili nnt..setakat manakah kisah kemalasan dan kekurangan aku akan dijaja oleh keluarga mertua.ketaq lutut n dagu kalu pikir bab ni..tpi itu dulu....sekarang aku bersyukur sbb aku dkurniakan keluarga mertua yang sgt hbt.hbt ni bkn dr segi harta dan pangkat kerjaya , tapi terapan  kasih syg yang ada dalam keluarga mertua aku ni sgt lah hebat ( bg aku yg yatim piatu ni mmg terasa bagaikan diri ini dikelilingi dgn ibu dan bapa kandung) alhamdulillah..dr saat knl , belum kawen, sampai la ke saat bertunang dan ijab dan kabul, perjalanan hidup keluarga mertua sgt lah sempurna..mak dan ayah yg sgt memahami, nak nak plak hubby aku ni kja lain dr org lain..dua hri kuar keja x balik2, dua hari cuti...mgkn keadaan aku yg sering 'ketiadaan' suami di rumah menyebabkan kebimbangan melanda di hati mertua aku.mana tak nya, anak2 suma kecik2 lagi..klu jd apa2 tgh mlm mmg meraban aku menggagau..


Tq n syukur allah kerana menganugerahkan aku dgn nikmat ini..pada aku, keluarga mertua aku la keluarga terbaik abad ini..pada sapa2 yg terbaca entry ni mesti terjelir lidah sbb muak dan meloya dgn statement aku..tp tu pada aku la, pada korang famly mertua korang la yg terbaik dlm dunia.aturan dan ketetapan allah itu ada hikmah dan punyai jalan penghujungnya yg tersendiri..

No comments: