BONDA

BONDA

21 August 2014

nak family ke nak gadjet

ok, dah nk genap sebulan perasmian pasar besar mydin kat p.b ni tp semalam secara rasminya aku n seisi keluarga berkesempatan window shoping sama2. Ok aku tinggal di area pusat bandar p.buntar.tapi idak la tgh2 bandar tu tapi plus minus 5-10 ja kot nk kuar g p.buntar.. nk kata window sgt tu x la, kmi bli jugak la pampers n keperluan anak2.mulanya plan nk kuar mkn kat food court mydin tu ja sbb ada playground tuk bebudak kan.sampai ja kami kat situ, dah siap pilih meja..aku terpandang dan dihidangkan dgn pemandangan meja depan aku tp kearah knn sikit..family ni ada dua anak, yg sulong mgkn umo 11@12 tahun kot.tp bdk ni mmg x pandang kiri@ knn dah sbb leka dgn gadjet.jari asik ralit menekan button di skrin.ok, anak yg kecik plak umo dalam 2@3 tahun.si ayah yang sibuk melayan karenah si kecik tu.ank nak air, ayh nya pegi belikan..ank bg tumpah air, si ayah cpt2 dukung bdk tu n bawa ke stall yang dkt2 n minta tisu.si ayah la yg suapkan makan, lap mulut ank kecik tu.aku kagum dgn ayah bdk ni.ok, aku pandang plak pada maknya..igt kan si ayah tu bapa tunggal, upanya si isteri ada di depan si suami.tp mcm keadaan ank sulong jugak la, si mak ni sibukkkk dgn smartfon.sedih, pilu aku rasa..sbb waktu macamni la keadaan yg plg sesuai untuk kita beramah mesra dgn anak,suami dan isteri.kalau kat umah mmg x jamin la leh nyembang 24 jam sbb masing2 anak dok dalam bilik.buat hal masing2.lg sedih bila aku tgk si ayah ni pandang n perhati ja gelagat bini dia.apa yg si suami tu rasa arr.. X tercabar ka.x marah ka dalam keadaan bersama famli pun isteri masih sibuk melayan perkembangan alam maya.aku sng ja, pikiaq ja positip.pada aku, si bini tu mgkn berpangkat profesor..sbb tu sibuk smacam ja.rini aku menyeru kpd kaum wanita ( ala2 aku ni wakil istri yg prihatin), aku menyeru hargailah masa ketika bersama keluarga..masa kerja kita kerja, masa ' beralam maya' kita login ja la sekadar ingin tau berita uptodate..jgn sampi menyesal d kemudian hari.keluarga adalah tonggak kita.facebook klu kena block, kita boleh register ats nama lain.tp kalu family kita dah di 'block' kan dari kita, mmg nyesal xsudah la jawabnya (aku tegur ni untuk diri sendiri jugak sbb kdg2 aku pun terlepas dan terleka dgn keadaan yg sebegini rupa)..
ayuh para2 isteri yang terlalu leka dgn 'perjalanan alam maya' ayuhlah kita berubah menuju ke arah 'perjalanan membina sebuah kehidupan yang bernama keluarga'

No comments: