BONDA

BONDA

09 December 2014

Musim dmm batuk selsema kembali lg...nahhh amik kau, 4-4 kna serbu..mula2 aku la pembuka bicara virus ni, then baru virus ni beterabur pegi ke anak4.dlm 4-4 tu kakak la plg hbt klu batuk.batuk sungguh2 bkn main2 dah.sungguh2 punya batuk.ya la mna ada batuk main2 kn.along hani n alan ok lg klu batuk, klu bahasa buku cakap 'agak sopan'..mai tang kakak ni mmg x thn la, speaker dia batuk tu mengalahkan alarm keta.makkk aiiii..wktu mlm ja, suma dh tdo lena tetiba kakak batuk, nahhh tejaga la si adlan..tdo plak, emmm batuk lagi.maka terjaga lah lg adln buat kesekian kalinya.aku ni kna standby ja la, urut2 mna yg ptut, sapu myk ke dada dia.dan situasi ni mengingatkan aku pada kisah aku dedulu.masa aku x igt umo bopa tahun tp masa tu kami tinggal di kodiang.pd satu mlm, tgh org khusyuk tdo, aku ni mmg x leh lena sbb asik baaatukk baatukkk keng keng keng.kjp2 batuk kejap2 dan masa tu mmg x harapkan sesiapa tlg sbb tdo bilik asing2.just harap batuk benti cpt ja sbb nk smbung tdo, esok skolah huhuu.pulun batuk sampai tekencing2 la.at last,sdg batuk tetiba arwah mak datang, dia buka pintu kelambu, dia  urut blkg aku, suruh aku bukakan mulut sbb mak dah standby dgn sudu yg penuh dgn ubt batuk cap ibu dan anak.aku telan ja ubt tu asalkan batuk ilang.masa tu mmg x pikir psl mak, x pikir tntg batuk aku yg ganggu tido dia, x pikir psl dia bgun tgh2 mlm n carikan ubt batuk.suma tu x pikir tp situasi tu aku sentiasa kng n pht dlm benak pikiran.sampai la aku dari ank sorang, jd dua, then 3 n last ank 4, aku mula tepikirkan perasaan sorang ibu.nk kan ank nya sentiasa sht, pastu dtg belai n urut2 dgn pnuh hrpn supaya sakit cpt ilg.walaupun batuk adalah sakit biasa tp belaian ibu sgt  mujarab hingga mampu terpahat di igtn seorang ank.hingga kini aku masih ternmpk2 riak muka n gaya arwah mak sewaktu dia menyuapkan ubt batuk dgn penuh ikhlas dan harapan.esok pg bila bangun tdo mak lgsg x bertanya n x ungkit kejadian smlm, mgkn mak nk aku pikir ianya seolah2 mimpi knk2 rebina mcm aku hihiii

No comments: